عناصرِ مزدَیَسنا یکتاپرستانه هستند و کتاب مقدس زرتشتیان اوستا است. از بخشهای گوناگون اوستا بخشی به نام گاتها (سرودها) سخنانِ شخص زرتشت بودهاست و دیگر بخشها بدست دیگران گردآوری شدهاست و بدیهی است که تنها گاتها است که از سوی زرتشت آموزشها و تعالیم زرتشتی را بیان داشتهاست. در اندیشه و پیام آیین زرتشت خداوند هستی بخش، اهورا مزدا نام دارد. «اهورا» یعنی هستی بخش؛ «مز» یعنی بزرگ و «دا» از دانش و دانایی آمدهاست. پس انسان را بنده و برده خویش نمیداند بلکه با خرد (منه) و وجدانی (دائنه) که به انسان بخشیده، جایگاه ارزشمند انسانی و دانایی را به او پیشنهاد کردهاست. از دیدگاه آیین زرتشت، خداوند کینهتوز ، انتقام جو، خشمناک و مجازاتگر نیست، بلکه سراسر نیکی و داد است.
اشوزرتشت در رسانیدن پیام اشا به مردم، به هیچ معجزهای نیاز نداشتهاست او نه با معجزه، بلکه با زبان خرد و منطق با مردم سخن گفتهاست. اشوزرتشت، پیام اهورامزدا را به شیوایی و رسایی در سرودههای خویش آوردهاست. گاتها، که نخستین سرودههای شعر گونه جهان است، از روش درست زیستن و رستگاری شدن سخن میگوید. گاتها اندیشه ورز، خرد گرا و وجدان پرور است و برای همه انسانها در هر زمان و مکان سادهترین و بهترین الگوی رفتاری را به گونه منطقی، به دور از هر گونه پندارهای خرافی و نادرست بیان کردهاست. گاتها یعنی «سرودهای پاک» را مردمی که پیام اشوزرتشت را به کار بستهاند، بر پایه ایمان و درک خود بر آن گذاشتهاند. گاتها در بیان اشوزرتشت، مانتره نامیده شده که «کلام اندیشه برانگیز، اهورایی و مقدس» معنا میدهد. از دیدگاه گاتها، زندگی مادی انسان باید با طبیعت و قوانین حاکم بر آن که اشا نامیده شده سازگار و هماهنگ باشد و در نگرش مینوی، انسان باید به یاری وهومن دریچه دل خود را بسوی راز هستی بگشاید تا روشنایی حقیقی را مشاهده کند. سخن گاتها تنها برای دانایان قابل درک است، زیرا نادان و جاهل بر پایه احساسات تند و بی منطق خود حرکت میکند و گوش شنوایی برای پیام اهورایی ندارد و بینش خود را به دیگران، به ویژه به افراد ناآگاه برساند؛ تا پندار بافی و خرافات از جامعه انسانی رخت بربندد