خدا در مزدیسنا به نام اهورامزدا یاد میشود که از نظر لغوی به معنای خدای خردمند است و نظر غالب بر این است که زرتشت خدایان متعدد را رد میکرد و دعوت به یکتاپرستی میکرد. البته در این باره میان محققان اختلاف نظر نیز وجود دارد. برخی معتقدند که زرتشت به دوخدایی (ثنویت) یا دوئالیسم اعتقاد داشته که عبارت از اهورامزدا و اهریمن است و برخی معتقدند وی به خدایان متعدد اعتقاد داشته.[۱۶][۱۷] بههرحال تعدادی از متون باقیمانده از دوران ایران باستان با عبارت «خدای بزرگ اهورامزدا» آغاز میشود (به عنوان مثال سنگنوشتهٔ داریوش یکم در نقش رستم). به عقیدهٔ مری بویس زرتشت قدیمیترین پیامبری است که دربارهٔ معاد و روز حساب صحبت کردهاست، البته در این باره اشارهای به جزئیات معاد نشدهاست.[۱۸] علاوه بر اوستا کتاب مقدس زرتشتیان در سایر متون قدیم ایران نیز خدا درج شدهاست. در ارداویرافنامه خدا بصورت نور توصیف شده که دارای تن و جسم مادی نیست: چه روشنی دیدم و جسم ندیدم و صدایی شنیدم و دانستم که این خداست، و در هرمزدیشت خدا خود را به عنوان خدای دانا و توانا و مغلوب نشدنی و درمانگر و نگهبان و آفریدگار توصیف میکند.